I Nimbus-fabriken i Mariestad, som ibland kallas Vänerns pärla, kan alla blivande båtägare på plats se det arbete som gör en Nimbus till något mer än bara en motorbåt.
Att äga en handtillverkad båt från Nimbus är en långsiktig affär och den som går i tankarna på ett köp kan nu göra sin relation än mer bestående. Sedan en tid tillbaka erbjuder nämligen Nimbus Boats, i samarbete med återförsäljare landet över, sina kunder att komma till fabriken i Mariestad och på plats se sin båt byggas ihop.
– Kunderna får naturligtvis bestämma när under processen de vill komma men vi rekommenderar att de kommer innan båten däckas, för då kan de tydligt se hur deras båt är uppbyggd och det precisionsarbete som ligger bakom konstruktionen av de olika delmomenten, säger Jonas Göthberg, marknadsansvarig på Nimbus Boats.
Personligt bemötande
När de framtida ägarna kommer till fabriken möts de av antingen Jonas själv eller hans kollega Niclas Augustin som sedan tar med dem på en cirka två timmar lång rundvandring där varje moment förklaras i detalj.
– Vi går igenom hela vårt tänk bakom båtbyggandet: hur vi arbetar med hållbarhetsfrågor, arbetsmiljön i själva fabriken, vilka material vi använder till skrov och däck samt vårt långsiktiga tänkande i hela processen från tillverkning till slutanvändare. Vår devis är ju att en Nimbus ska nå samma prestanda som andra båtar men med mindre motorer, säger Jonas.
Långväga gäster
Intresset för att se sin båt växer stadigt från år till år och det är inte bara svenska gäster som kommer på besök. Ryktet om möjligheten har även spridit sig utomlands och bland de internationella besökarna märks framför allt tyskar, fransmän och engelsmän. Av inrikesresenärerna, som förra året uppgick till runt tjugo stycken, ligger tyngdpunkten hos traditionella båtfästen som Västkusten, Östkusten samt Göteborg.
Hela processen
Då det aldrig bara byggs en båt åt gången i fabriken, där det totalt jobbar cirka 90 personer i olika arbetslag, får en besökare verkligen inblick i hela tillverkningsprocessen. Allt ifrån skrov och däcktillverkning genom hela båtbyggeriet till den slutgiltiga sjösättningen med omfattande tester som till exempel spolning, funktions- och säkerhetskontroller.
– En av de roligaste delarna med visningen är såklart nyfikenheten som växer på vägen, men samtidigt finns det en liten risk förknippad med det också. När kunderna väl sett allt som skulle kunna ingå i en båt händer det ofta att de vill komma med några sista-minuten önskemål vilket kan vara lite svårt att tillgodose när deras båt i princip är färdigbyggd, skrattar Jonas.